تاريخ : | | نویسنده : 24linuxvps

کمبود مواد غذایی غالبا باعث تأثیر بر ساقه مو شده و شکنندگی، ضعف و رشد آهسته آنها را موجب می گردد. مشکلات مو که ناشی از کمبود مواد مغذی باشند، با تغذیه صحیح قابل درمان هستند. مواد غذایی اصلی برای رشد مو عبارتند از ویتامین a، ویتامینهای گروه b، بیوتین، ویتامین c، مس، آهن، روی و آب.

به گزارش سلامت نیوز آنتی اکسیدانها عناصری هستند که بدن را در مقابل بیماریها و پیری زودرس محافظت می کنند. این ترکیبات بدن را علیه بیماریهای مزمن از جمله بیماریهای قلبی، آرتریت، سرطان و بیماریهای ناشی از تولید رادیکالهای آزاد حفظ می کنند.

سیستم پیچیده دفاعی در بدن وجود دارد که ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنزیمها نقش اساسی را در آن بازی می کنند، این سیستم پیچیده آنتی اکسیدان نام دارد.

آنتی اکسیدانهای شناخته شده عبارتند از:

1- ویتامین a: نوعی ویتامین محلول در چربی است که در سلامت پوست، مو و غشاء و مخاطی دارای اهمیت است. بعلاوه ویتامین a در دید شب به ما کمک می کند ویک عنصر ضروری برای رشد استخوان، دندان و ایجاد باروری است. این عنصر نوعی آنتی اکسیدان است که در رشد و سلامت سلول و بافت بدن از جمله مو و پوست سر نقش اساسی دارد. کمبود این ویتامین با تخریب سلولها منجر به ریزش مو و شوره سر می شود. میزان نیاز روزانه این ویتامین برای بالغین، 5000 واحد است و بدن نیاز به این ویتامین را از 2 طریق فراهم می کند:

* منابع گیاهی: به شکل کاروتنوئیدها مثل بتاکاروتن هستند که در بدن تبدیل به ویتامین a می شود. این منابع شامل میوه های زرد و نارنجی و سبزیجات سبز تیره هستند.

* منابع حیوانی: در فرم رتینول که شامل جگر، روغن ماهی، تخم مرغ و شیر هستند.

2- ویتامین b: انواع ویتامین b دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و فعالیت سیستم ایمنی را تحریک می کند.

ویتامین b12,b6 و فولیک اسید که مواد حیاتی در تولید هموگلوبین می باشند. نقش هموگلوبین حمل اکسیژن از ریه ها به بافتهای بدن از جمله مو است. موهای قوی و سالم وابسته به خونرسانی خوب و اکسیژن کافی است. کمبود ویتامین b باعث کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به مو شده و ساقه مو آسیب دیده و رشد آن کند می شود.

میزان نیاز روزانه ویتامین b6 2 میلی گرم برای افراد بالغ است. بهترین منابع ویتامین b6 غذاهای حاوی پروتئین از جمله مرغ، ماهی، جگر و سویا و دانه های گیاهی هستند. میزان نیاز روزانه ویتامین b12 بطور متوسط 6 میکروگرم برای افراد سالم است که غالبا در مواد غذایی حیوانی از جمله گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر و سایر فرآورده های لبنی هستند.

3- ویتامین c: نوعی آنتی اکسیدان مهم است که بدن را در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت می کند و بنابراین در محافظت بدن از انواع سرطانها، بیماریهای قلبی و استرس نقش دارد. بعلاوه ویتامین c در بخشی از سلول که مسئول تولید انرژی است نقش دارد و برای تولید اسپرم و باروری، تولید غضروف، مفاصل، پوست و عروق خونی نقش اساسی بازی می کند.

کمبود این ویتامین باعث استعداد مو به ریشه ریشه شدن و شکنندگی می شود. ویتامین c در تولید کلاژن که یک بافت همبند برای نگهداری بافت در کنار هم از جمله بافت مو است، قش دارد.

میزان نیازروزانه ویتامین c، 60 میلی گرم است. افراد سیگاری به میزان دو برابر افراد غیر سیگاری به این ویتامین نیاز دارند، ویتامین c در مرکبات، توت، خربزه، فلفل، سبزیجات با برگ تیره، سیب زمینی و گوجه فرنگی یافت می شود.

4- ویتامین e: فرم فعال ویتامین e، آلفاتوکوفرول است که نوعی آنتی اکسیدان قوی است. این ویتامین سلولها را از اثرات رادیکالهای آزاد که ناشی از متابولیسم سلولی است و باعث آسیب سلولها می شود، محافظت می کند.

5- سلنیوم: یک ماده ضروری است که در طب پیشگیری ارزش ویژه ای دارد. کمبود آن باعث ریزش مو، سفید شدن و شکنندگی موها می شود. منابع سلنیوم عبارتند از غلات، جگر، نان کامل، تن ماهی، پیاز، گوجه فرنگی و کلم بروکلی میزان نیاز روزانه آن 66 میکروگرم است.

6- روی: روی ماده اساسی در فعالیت 200 نوع آنزیم مختلف است. در تشکیل استخوان، ترمیم زخم، تولید پروتئین و تولید انسولین که ماده ضروری در متابولیسم کربوهیدراتها است، نقش اساسی دارد.

کمبود روی غالبا با شوره سر و ریزش مو همراه است. روی یک ماده ضروری در فعالیت سلولها و رشد بافت ترمیم آن است. روی همچنین در نگهداری غدد مترشحه چربی که در کنار فولیکولهای مو هستند، نقش دارد. منابع خوب روی شامل: منابع حیوانی از جمله غذاهای دریایی است. تخم مرغ و شیر به میزان کمتری دارای روی هستند. حبوبات و غلات نیز دارای روی هستند.

سایر آنتی اکسیدانها عبارتند از carotenoid, carnosine, bilberries، کوآنزیم، q10 و چای سبز که غالبا سلولها را از تأثیر مخرب رادیکالهای آزاد محافظت می کنند.



رپورتاژ
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
روغن خراطین
تفاوت دینگ با اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین
انجام پایان نامه مدیریت
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
نمایندگی برندها در ایران
آپسان موتورز پارس
روش انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان
سامانه جامع مشاغل شهرری
سایت مربوط به قیمت قطعات کامپیوتر
فال حافظ
توضیحی درباره صنعت پرورش شتر مرغ
دستگاه تصفیه آب خانگی
تور لحظه آخری پر طرف دار کشورهای تایلند مالزی دبی و کیش
مبل تالار یا صندلی مبل تالار پذیرایی
خرید بلیط چارتر هواپیما

لینک های مفید
آموزش مجازی | بیوگرافی ۹۸ | صندلی هتلی | تابلو سنکرون و پارالل دیزل ژنراتور | کاغذ دیواری | کاغذ دیواری |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.